با ورود به زمان قاجار ساخت تشریفات ترحیم مشهد ترکیبی مسجد و مکتب اکثری را می اقتدار مشاهده کرد طهران ، پایتخت قاجاریه، دارنده مدرسه ها اکثری می شود که بیشتر آنها دیگر تنها مکتب نبوده و هر یک به طوری با فضای نیایشی مخلوط گردیده اند ایجاد کرد ترکیبی مسجد، مکتب در و دیگر شهرهای والا مجال قاجار مانند اصفهان، کاشان و قزوین نیز به چشم میخورد.
حکومت قاجاریه، با وجود تظاهر به دینداری و رابطه برقرار کردن با علما، نتوانست به حکومت خویش جنبه مذهبی ببخشد. مدرسه ها فقاهتی درین عصر نسبت به عصر صفوی رونق کمتری داشت با توسعه و گسترش ارتباط ها اقتصادی- سیاسی کشور ایران با کشورهای اسلامی دراین زمان قضیه شناخت با فرهنگ وتمدن و فرهنگ وتمدن اروپایی آماده شد. « تأسیس مکتب دارالفنون و نشر نشریه، از اقدامات اساسی عصر حکومت قاجاریه میباشد. مکتب فوق، اول سعی فرهنگی دولت در جهت تأسیس مکتب ای برای یاددادن و تربیت متخصصان به شمار می آمد.
نقط ی اوج تکامل گشایش فضایی در عصر ی قاجار به چشم میخورد. تکامل سیلان و گشایش فضایی در مدرسه های این عصر به طور دورازشوخی ارتقاء یافته میباشد. راهکار های بکار گرفته گردیده برای ساختوساز گشایش و سیلان فضایی، چهار یا این که هشت مهتابی میباشد ( حیاطک ) که در طبقات بالای مکتب ،مسجد به چشم میخورد . طبقه ی همکف مسجد سید اصفهان کارکرد مسجد را دارااست.
و شبستان های زمستانی و تابستانی در سه سوی تراس مکان گرفته اند. حجره های مکتب بر روی شبستان های شرقی وغربی تشکیل شده اند . چهار مهتابی ( فضای حیاط مانند فارغ از سقف ) در جلوی حجره ها قرار دارا هستند. این مهتابی ها نوعی فرورفتگی های تبارک ساختوساز کرده اند که روءیت کرد کاربر را به عمق دور و بر اعتنا میدهد.
با ورود به زمان قاجار ساخت تشریفات ترحیم مشهد ترکیبی مسجد و مکتب اکثری را می اقتدار مشاهده کرد طهران ، پایتخت قاجاریه، دارنده مدرسه ها اکثری می شود که بیشتر آنها دیگر تنها مکتب نبوده و هر یک به طوری با فضای نیایشی مخلوط گردیده اند ایجاد کرد ترکیبی مسجد، مکتب در و دیگر شهرهای والا مجال قاجار مانند اصفهان، کاشان و قزوین نیز به چشم میخورد.
حکومت قاجاریه، با وجود تظاهر به دینداری و رابطه برقرار کردن با علما، نتوانست به حکومت خویش جنبه مذهبی ببخشد. مدرسه ها فقاهتی درین عصر نسبت به عصر صفوی رونق کمتری داشت با توسعه و گسترش ارتباط ها اقتصادی- سیاسی کشور ایران با کشورهای اسلامی دراین زمان قضیه شناخت با فرهنگ وتمدن و فرهنگ وتمدن اروپایی آماده شد. « تأسیس مکتب دارالفنون و نشر نشریه، از اقدامات اساسی عصر حکومت قاجاریه میباشد. مکتب فوق، اول سعی فرهنگی دولت در جهت تأسیس مکتب ای برای یاددادن و تربیت متخصصان به شمار می آمد.
نقط ی اوج تکامل گشایش فضایی در عصر ی قاجار به چشم میخورد. تکامل سیلان و گشایش فضایی در مدرسه های این عصر به طور دورازشوخی ارتقاء یافته میباشد. راهکار های بکار گرفته گردیده برای ساختوساز گشایش و سیلان فضایی، چهار یا این که هشت مهتابی میباشد ( حیاطک ) که در طبقات بالای مکتب ،مسجد به چشم میخورد . طبقه ی همکف مسجد سید اصفهان کارکرد مسجد را دارااست.
و شبستان های زمستانی و تابستانی در سه سوی تراس مکان گرفته اند. حجره های مکتب بر روی شبستان های شرقی وغربی تشکیل شده اند . چهار مهتابی ( فضای حیاط مانند فارغ از سقف ) در جلوی حجره ها قرار دارا هستند. این مهتابی ها نوعی فرورفتگی های تبارک ساختوساز کرده اند که روءیت کرد کاربر را به عمق دور و بر اعتنا میدهد.