loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 27
سه شنبه 28 آذر 1402 زمان : 14:54

در پیاده سازی بنای آرامگاه بوعلی سینا طراح تشریفات ترحیم مشهد پیش گویی کرده بود که هم حافظه آور یکی‌از مقابر بعدازظهر معاش ابن سینا و هم نشان ای از تکامل رشته معماری نو باشد.
این میباشد که معمار آرامگاه در نصیب زیرین، روحیه بناهای مصر، جمهوری اسلامی ایران و یونان قدیم را با تک تک عظمت جلال آنان نماد میدهد و در نصیب زیرین، طریق معماری حرم ” قابوس ” رعایت شد‌ه‌است.
طراح ساختمان نشانه داده میباشد که ابن سینا یک فیلسوف و متفکر بلندمرتبه اسلامی میباشد که بنای افکارش بر علم ها و اطلاعاتی که از ملل قدیمه رسیده، جای دارد.
سنگ های خشنی که با بعدها نسبتا گرانقدر در قسمتهای زیرین سازه به عمل رفته روحیه استحکام و توان را ظواهر می سازد عظمتی که در ساختمان بلند و شالوده های آن مشهود است.
همان طور که اشاره شد دو ادله شفاعت و زیارت در مذهب شیعه سبب ساز صورت تصاحب کردن معماری آرامگاهی شد و سبب ساخت فضایی برای زیارت و استمداد از ارواح درگذشتگان در نزدیکی قبر متوفی شد‌ه‌است که در آرامگاه بوعلی سینا تحت عنوان فضای مرکزی طرح بوده و در انتهای مسیر و در پایین ساختمان بلند آرامگاهی واقع گردیده‌است.
پلان فضای آرامگاه بوعلی مربع صورت میباشد که شاید نمادی از خاکی و زمینی بودن آدم در قبال ماوراءالطبیعه باشد. همینطور با ساخت یک پرچین و حصار چوبی قبر را با فضای طواف و زیارت مستقل نموده است البته با این هم اکنون قابلیت فاتحه قرائت و مجاورت شدن و لمس سنگ قبر که درفرهنگ آئینی ما ملحوظ میباشد، قابلیت پذیر است.
همان گونه که میدانیم اکثر فضاهای آرامگاهی، دارنده کاربری های دیگری به جز بقاع بودن و دارنده کاربری اجتماعی نیز بوده اند که همین دستور سبب ساز بوجود داخل شدن فضاهای دیگری در آرامگاه بوعلی سینا مانند کتابخانه و موزه بوعلی و فضاهای تفریحی، توریستی شد‌ه‌است که مبتنی بر با نیازهای دوران صورت گرفته میباشد و همین کاربردی بودن گروه برای اشخاص گوناگون سبب ساز ماندگاری، زنده و جاودانگی بودن سازه میگردد.
معمار با تلفیق دو مدل ساختمان بلند های آرامگای و چهار ضلعی های منتظم، سعی بر وصال به برنامه ای بوده میباشد که در آن تمامی نیازهای کاربردی فرصت و نیازهای آرامگاهی با برنامه ای مبنی بر با خواست فرصت طرح و جاری ساختن خواهد شد.
در‌این سازه با الهام از گنبد قابوس، هم اشاره به بنای هم زمان روزگار معاش بوعلی گردیده‌است و هم جنبه نمادین و جاودانه بودن سازه را با ساخت و ساز شکوه و نقطع ی عطف تاکید نموده است.
همینطور معمار با به کار گیری از دوازده پره بتنی در پیاده سازی بنای آرامگاه بوعلی سینا هم سعی بر تولید شفافیت و بر پایه ی با خواست تمدن مجال و هم اشاره به دوازده علم بوعلی داشته میباشد.
هم اینگونه این دوازده لبریز ساختمان بلند را در قبال وزش بادهای شدید همدان مراقبت و همخوانی با اقلیم همدان نموده است و به زیبائی مسائل فرهنگی و مسائل اقلیمی را مخلوط و تلفیق نموده است.
در طرح محوطه سازه، چه در طبق همکف و چه در طبقه اولیه (بام)، با به کارگیری از اصول گلشن اهل ایران و به کار گیری از محورهای حرکتی آب و و جود آبنماها و به کار گیری از مصالح ساکن همدان همانند سنگ خارا همدان، سعی بر عجین کردن محیط بافرهنگ و مختصات اهل ایران ها داشته میباشد.

در پیاده سازی بنای آرامگاه بوعلی سینا طراح تشریفات ترحیم مشهد پیش گویی کرده بود که هم حافظه آور یکی‌از مقابر بعدازظهر معاش ابن سینا و هم نشان ای از تکامل رشته معماری نو باشد.
این میباشد که معمار آرامگاه در نصیب زیرین، روحیه بناهای مصر، جمهوری اسلامی ایران و یونان قدیم را با تک تک عظمت جلال آنان نماد میدهد و در نصیب زیرین، طریق معماری حرم ” قابوس ” رعایت شد‌ه‌است.
طراح ساختمان نشانه داده میباشد که ابن سینا یک فیلسوف و متفکر بلندمرتبه اسلامی میباشد که بنای افکارش بر علم ها و اطلاعاتی که از ملل قدیمه رسیده، جای دارد.
سنگ های خشنی که با بعدها نسبتا گرانقدر در قسمتهای زیرین سازه به عمل رفته روحیه استحکام و توان را ظواهر می سازد عظمتی که در ساختمان بلند و شالوده های آن مشهود است.
همان طور که اشاره شد دو ادله شفاعت و زیارت در مذهب شیعه سبب ساز صورت تصاحب کردن معماری آرامگاهی شد و سبب ساخت فضایی برای زیارت و استمداد از ارواح درگذشتگان در نزدیکی قبر متوفی شد‌ه‌است که در آرامگاه بوعلی سینا تحت عنوان فضای مرکزی طرح بوده و در انتهای مسیر و در پایین ساختمان بلند آرامگاهی واقع گردیده‌است.
پلان فضای آرامگاه بوعلی مربع صورت میباشد که شاید نمادی از خاکی و زمینی بودن آدم در قبال ماوراءالطبیعه باشد. همینطور با ساخت یک پرچین و حصار چوبی قبر را با فضای طواف و زیارت مستقل نموده است البته با این هم اکنون قابلیت فاتحه قرائت و مجاورت شدن و لمس سنگ قبر که درفرهنگ آئینی ما ملحوظ میباشد، قابلیت پذیر است.
همان گونه که میدانیم اکثر فضاهای آرامگاهی، دارنده کاربری های دیگری به جز بقاع بودن و دارنده کاربری اجتماعی نیز بوده اند که همین دستور سبب ساز بوجود داخل شدن فضاهای دیگری در آرامگاه بوعلی سینا مانند کتابخانه و موزه بوعلی و فضاهای تفریحی، توریستی شد‌ه‌است که مبتنی بر با نیازهای دوران صورت گرفته میباشد و همین کاربردی بودن گروه برای اشخاص گوناگون سبب ساز ماندگاری، زنده و جاودانگی بودن سازه میگردد.
معمار با تلفیق دو مدل ساختمان بلند های آرامگای و چهار ضلعی های منتظم، سعی بر وصال به برنامه ای بوده میباشد که در آن تمامی نیازهای کاربردی فرصت و نیازهای آرامگاهی با برنامه ای مبنی بر با خواست فرصت طرح و جاری ساختن خواهد شد.
در‌این سازه با الهام از گنبد قابوس، هم اشاره به بنای هم زمان روزگار معاش بوعلی گردیده‌است و هم جنبه نمادین و جاودانه بودن سازه را با ساخت و ساز شکوه و نقطع ی عطف تاکید نموده است.
همینطور معمار با به کار گیری از دوازده پره بتنی در پیاده سازی بنای آرامگاه بوعلی سینا هم سعی بر تولید شفافیت و بر پایه ی با خواست تمدن مجال و هم اشاره به دوازده علم بوعلی داشته میباشد.
هم اینگونه این دوازده لبریز ساختمان بلند را در قبال وزش بادهای شدید همدان مراقبت و همخوانی با اقلیم همدان نموده است و به زیبائی مسائل فرهنگی و مسائل اقلیمی را مخلوط و تلفیق نموده است.
در طرح محوطه سازه، چه در طبق همکف و چه در طبقه اولیه (بام)، با به کارگیری از اصول گلشن اهل ایران و به کار گیری از محورهای حرکتی آب و و جود آبنماها و به کار گیری از مصالح ساکن همدان همانند سنگ خارا همدان، سعی بر عجین کردن محیط بافرهنگ و مختصات اهل ایران ها داشته میباشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 127
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 195
  • بازدید سال : 1584
  • بازدید کلی : 2876
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی