شهر زمان اسلامی فاقد عنصر مرکزی تحت عنوان تشریفات ترحیم مشهد عنصر انتخاب کننده میباشد، بلکه این ردیف فقرات شهر ها میباشد که صورت آن را انتخاب میبخشد و بقیه موادسازنده درباره ی با این عنصر اساسی صورت میگیرند. معماری میدان، مسجد، مکتب و خزینه موادتشکیل دهنده غیر قابل تفکیک این ردیف فقرات میباشند که هرکدام، نقش و وظیفه ای در کامل شدن دیگری دارا هستند.
شهرسازی در عصر قاجار به نقطع ی عطف شکوفایی خویش میرسد و میدان های دارای اسم و رسم کشورایران نقش اساسی تری را در سازماندهی فضایی شهر بر ذمه میگیرد. میدانهای این زمان بر حسب همت و نقش شهری، حجم های مختلفی دارا هستند؛ از جمله میدانهای نظامی بسیار والا، میدانهای حکومتی نسبتا بلندمرتبه و میدانها تجاری گرانقدر بوده اند.
معماری میدان و پیاده سازی عنصرها و جداره های آن
ساختار اساسی جداره های میدان های پر اسم و رسم کشورایران بر دو نصیب مهم عنصرها (اجزا) و رابطه دربین موادتشکیل دهنده (تکرار موزون عمودی و افقی، رابطه خط افق) جای دارد. در معماری میدان و به خصوص در پیاده سازی جداره های میدان های دارای شهرت کشور ایران عناصری قابل شناسایی میباشند که گروه آنان در خصوص با یکدیگر یا این که در لینک و پیوند با بعضی ابنیه، فضای گشوده میانی را فرامی گیرند. این ارکان انتظام دهنده، ردیفهایی از بنا های تاقی اندکه محدوده فضایی میدان را به طور هماهنگ و متناسب تعریف و تمجید می نمایند.
شهر زمان اسلامی فاقد عنصر مرکزی تحت عنوان تشریفات ترحیم مشهد عنصر انتخاب کننده میباشد، بلکه این ردیف فقرات شهر ها میباشد که صورت آن را انتخاب میبخشد و بقیه موادسازنده درباره ی با این عنصر اساسی صورت میگیرند. معماری میدان، مسجد، مکتب و خزینه موادتشکیل دهنده غیر قابل تفکیک این ردیف فقرات میباشند که هرکدام، نقش و وظیفه ای در کامل شدن دیگری دارا هستند.
شهرسازی در عصر قاجار به نقطع ی عطف شکوفایی خویش میرسد و میدان های دارای اسم و رسم کشورایران نقش اساسی تری را در سازماندهی فضایی شهر بر ذمه میگیرد. میدانهای این زمان بر حسب همت و نقش شهری، حجم های مختلفی دارا هستند؛ از جمله میدانهای نظامی بسیار والا، میدانهای حکومتی نسبتا بلندمرتبه و میدانها تجاری گرانقدر بوده اند.
معماری میدان و پیاده سازی عنصرها و جداره های آن
ساختار اساسی جداره های میدان های پر اسم و رسم کشورایران بر دو نصیب مهم عنصرها (اجزا) و رابطه دربین موادتشکیل دهنده (تکرار موزون عمودی و افقی، رابطه خط افق) جای دارد. در معماری میدان و به خصوص در پیاده سازی جداره های میدان های دارای شهرت کشور ایران عناصری قابل شناسایی میباشند که گروه آنان در خصوص با یکدیگر یا این که در لینک و پیوند با بعضی ابنیه، فضای گشوده میانی را فرامی گیرند. این ارکان انتظام دهنده، ردیفهایی از بنا های تاقی اندکه محدوده فضایی میدان را به طور هماهنگ و متناسب تعریف و تمجید می نمایند.