loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 36
سه شنبه 14 آذر 1402 زمان : 15:59

در حین قرنها، به رنج دستخوش تغییراتی تشریفات ترحیم مشهد گردیده اند. در قرن هفتم تا وسط قرن هشتم هجری قمری که مصادف با زمان ایلخانان بود، از اعتبار و اعتبار خاصی منتفع بود و دربردارنده زیباترین و گران بها ترین لوح ها و کتیبه ها بود.

در مساجد ایلخانان، مهمترین قسمت از محیط به حساب آورده می شود و بستر مهم برای به اکران گذاشتن نبوغ هنرمندان بوده میباشد. طرح محراب با هنر گچبری عصر ایلخانی، هم از حیث فراوانی الگوها و هم از حیث صورت و آرایه های دقیق، باارزش ترین ها محسوب میشوند و جلوه های بصری بی نظیری را ساخت‌و‌ساز کرده اند که قیمت و التفات آنان به جهت کتیبه های آنان میباشد.

منشا و مفهوم محراب چیست
اینکه محراب چیست، همچنان از موضوعات آیتم مشاجره میباشد. اولگ گرابار بر آن میباشد، که‌این عنصر را نمی اقتدار با نمادگرایی توجیه کرد. می بایست به جواب وی اعتنا کنیم که میگوید:

« محراب ابتدا احتمالا به علامت بزرگداشت یا این که احترام به مکان ایستادن رسول در منزل مدینه اش به هنگام امامت نمازگزاران بوده میباشد.»

پاره ای تعجب آور به حیث میرسد چنانچه یک اینگونه نقش نمادینی داشته باشد. چون یک کدام از خصوصیت های هنر نخستین اسلامی، دوری هم موزیک آن از بکار تصاحب کردن نمادها میباشد. از این حیث هنر نخستین معماری اسلامی ناهمخوانی چشمگیری با هنر مسیحی سده های وسط داراست.

به ذکر دقیقتر، جلوگیری از نمادپردازی مذهبی قادر است بازتابی از نفي آگاهانه ترسیم ها و آئین های مسیحی تلقی خواهد شد. تورفتگی کمانی عمیق در دیوار می توانست رده نوعی بت نمایشگاهی یونانی _ رومی، یا این که رده فردی امپراطور در کاخی کهن باشد. اندازه محراب مسجد کوچکتر از نوع کلیسای مسیحیت بود. در واقع مذبح کلیسای مسیحی، صورت خرد گردیده محراب مسجد میباشد.

در حین قرنها، به رنج دستخوش تغییراتی تشریفات ترحیم مشهد گردیده اند. در قرن هفتم تا وسط قرن هشتم هجری قمری که مصادف با زمان ایلخانان بود، از اعتبار و اعتبار خاصی منتفع بود و دربردارنده زیباترین و گران بها ترین لوح ها و کتیبه ها بود.

در مساجد ایلخانان، مهمترین قسمت از محیط به حساب آورده می شود و بستر مهم برای به اکران گذاشتن نبوغ هنرمندان بوده میباشد. طرح محراب با هنر گچبری عصر ایلخانی، هم از حیث فراوانی الگوها و هم از حیث صورت و آرایه های دقیق، باارزش ترین ها محسوب میشوند و جلوه های بصری بی نظیری را ساخت‌و‌ساز کرده اند که قیمت و التفات آنان به جهت کتیبه های آنان میباشد.

منشا و مفهوم محراب چیست
اینکه محراب چیست، همچنان از موضوعات آیتم مشاجره میباشد. اولگ گرابار بر آن میباشد، که‌این عنصر را نمی اقتدار با نمادگرایی توجیه کرد. می بایست به جواب وی اعتنا کنیم که میگوید:

« محراب ابتدا احتمالا به علامت بزرگداشت یا این که احترام به مکان ایستادن رسول در منزل مدینه اش به هنگام امامت نمازگزاران بوده میباشد.»

پاره ای تعجب آور به حیث میرسد چنانچه یک اینگونه نقش نمادینی داشته باشد. چون یک کدام از خصوصیت های هنر نخستین اسلامی، دوری هم موزیک آن از بکار تصاحب کردن نمادها میباشد. از این حیث هنر نخستین معماری اسلامی ناهمخوانی چشمگیری با هنر مسیحی سده های وسط داراست.

به ذکر دقیقتر، جلوگیری از نمادپردازی مذهبی قادر است بازتابی از نفي آگاهانه ترسیم ها و آئین های مسیحی تلقی خواهد شد. تورفتگی کمانی عمیق در دیوار می توانست رده نوعی بت نمایشگاهی یونانی _ رومی، یا این که رده فردی امپراطور در کاخی کهن باشد. اندازه محراب مسجد کوچکتر از نوع کلیسای مسیحیت بود. در واقع مذبح کلیسای مسیحی، صورت خرد گردیده محراب مسجد میباشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 129
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 145
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 146
  • بازدید ماه : 421
  • بازدید سال : 1810
  • بازدید کلی : 3102
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی