مسجد محل پرستش و نماز میباشد بشر در عملکرد تشریفات ترحیم مشهد میباشد تا به شهر معنوی هجرت نماید و از جهل به افسانه رسد و از روش اینراه روح وی کشف میگردد. مساجد و عمدتا مساجد اهل ایران از الگوی معماری با خصوصیت های مشترکی تبعیت می کنندکه علاوه بر ساخت لذت بصری، سفری در معنویت را به بشر القا می نمایند. کهاین سرمشق مشمول موادسازنده مشترکی مانند شبستان ، مقصوره ، منبر، گنبد، گلدسته ، صحن، رواق و محراب می باشند که در جهت قبله درست شده اند.
نوروفروغ یکی خصوصیت های اساسی معماری اهل ایران و به خصوص معماری مسجد میباشد، نمادی از حکمت الهی و تجلی پروردگار که در منزل وی که مسجد میباشد، جلوه می نماید در سود از کاشی های درخشان و صیقلی روی کف و گاهی آیینه کاری در سقف برای ساخت رفلکس قشنگ از فروغ به کارگیری میگردد.
از سایر خصوصیت های معماری مسجد به کار گیری از رنگ ها و هیبت ها میباشد که در زمان فرصت منزلت ویژه خویش را مراقبت نموده است:
-رنگ سپید نشان وجود مطلق از روش نوروروشنایی به دست میاید و نشانه دهنده کثرت میباشد که با وحدت رابطه ذاتی داراست.
-رنگ لاجوردی که نشانه از متانت و عصمت داراست در معماری مسجد حجم افق را به تصویر میکشد.
– رنگ فیروزه نشانه تقدس و زرد که پرنور ترین رنگ و و تصویر کننده فروغ میباشد نمادی از بینایی را به جلوه میاورد.
-رنگ سبز با ادغام زرد رنگ و آبی رنگ، علامت وقار و آرزو و آمیزه ای از دانش و ایمان را به ناظر القا می نماید.
به کارگیری از آب با حضور آبگینه در صحن مسجد از خصوصیت های شاخص در معماری مسجد میباشد که خیر فقط علامت و شالوده معاش میباشد بلکه زشتی ها را تمیز می نماید. کاربرد گوناگون آب در مسجد بر سیالیت و ضعف بناهایی که بشر ها برای ابدیت خویش میسازند میافزاید و رفلکس بنای مسجد در آبگینه آینه ای برای ناظر تولید می نماید.
مسجد محل پرستش و نماز میباشد بشر در عملکرد تشریفات ترحیم مشهد میباشد تا به شهر معنوی هجرت نماید و از جهل به افسانه رسد و از روش اینراه روح وی کشف میگردد. مساجد و عمدتا مساجد اهل ایران از الگوی معماری با خصوصیت های مشترکی تبعیت می کنندکه علاوه بر ساخت لذت بصری، سفری در معنویت را به بشر القا می نمایند. کهاین سرمشق مشمول موادسازنده مشترکی مانند شبستان ، مقصوره ، منبر، گنبد، گلدسته ، صحن، رواق و محراب می باشند که در جهت قبله درست شده اند.
نوروفروغ یکی خصوصیت های اساسی معماری اهل ایران و به خصوص معماری مسجد میباشد، نمادی از حکمت الهی و تجلی پروردگار که در منزل وی که مسجد میباشد، جلوه می نماید در سود از کاشی های درخشان و صیقلی روی کف و گاهی آیینه کاری در سقف برای ساخت رفلکس قشنگ از فروغ به کارگیری میگردد.
از سایر خصوصیت های معماری مسجد به کار گیری از رنگ ها و هیبت ها میباشد که در زمان فرصت منزلت ویژه خویش را مراقبت نموده است:
-رنگ سپید نشان وجود مطلق از روش نوروروشنایی به دست میاید و نشانه دهنده کثرت میباشد که با وحدت رابطه ذاتی داراست.
-رنگ لاجوردی که نشانه از متانت و عصمت داراست در معماری مسجد حجم افق را به تصویر میکشد.
– رنگ فیروزه نشانه تقدس و زرد که پرنور ترین رنگ و و تصویر کننده فروغ میباشد نمادی از بینایی را به جلوه میاورد.
-رنگ سبز با ادغام زرد رنگ و آبی رنگ، علامت وقار و آرزو و آمیزه ای از دانش و ایمان را به ناظر القا می نماید.
به کارگیری از آب با حضور آبگینه در صحن مسجد از خصوصیت های شاخص در معماری مسجد میباشد که خیر فقط علامت و شالوده معاش میباشد بلکه زشتی ها را تمیز می نماید. کاربرد گوناگون آب در مسجد بر سیالیت و ضعف بناهایی که بشر ها برای ابدیت خویش میسازند میافزاید و رفلکس بنای مسجد در آبگینه آینه ای برای ناظر تولید می نماید.