البته در افسانهها ماجرا میباشد کیخسرو واپسین تشریفات ترحیم مشهد سلطان زمان پهلوانی شاهنامه و پاد شاه سلسله اساطیری و افسانهای کیانیان است. وی بهوقت مفتوح کردن دژ جادویی و اهریمنی بهمن، در نصفهای از روز با ظلمات هوا مواجه شد. اما این تیرگی و ظلمت شبانه نابهنگام در نیم روز، بر تاثیر طلسم و افسون دیوان پدید آمده بود. ولی ناگهان به امداد اهورا، آتشی مقدس بر یال اسب فرمانروا جلسه. ناگهان از این حریق، عالم از ظلمت رها و توشه دیگر نور و روشنایی رجوع و برگشت. سپس سلطان بعد از مفتوح کردن دژ بهمن، به میمنت و مبارکی این کمک وجود هستینصیب اهورامزدا خدای دین زرتشت، حریق فرود آمده را در آنجا نشاند. همینطور جای موردنظر را، حریق اسب نر یا این که آذرگشنسب اسم بنیان.
ذکر پیشینهای از آتشکده آذر گشسب
محل عبادت مقدس زرتشتیان بهشکل یک آتشکده گران قدر بود که سازه به جستجوهای انجام یافته، در زمان اشکانی سازه شوید. البته خوب میباشد بدانید که آتشکده آذرگشنسب در زمانه ساسانی به هم پا بناهای تاریخی و کهنی نظیر تراس غربی که به تراس خسرو نیز دارای اسم و رسم میباشد، ساخته شد. دراین زمانه سازه بر نوشتههای مورخین، آتشکده آذر گشسب بسیار آیتم دقت و مقدس محسوب می شد. حتی این هنگام آتشکده سازه بر اعتنا بسیار زیاد پادشاهان ساسانی، زمانه نقط ی اوج و تقدس خویش را پشت راز میبنیان. همینطور محل این آتشکده در شهری جایدارد که شاید بتوانید آن را ، به عبارتی محل تولد زرتشت بدانید. از این شهر به «شیز» همینطور « گنزک» به پارسی وسط و نیز در متن ها پهلوی به «گنجک»، خاطر میگردد. اما این زمان آبادانی، صرفا تا سال ۶۲۴ میلادی به درازا پایید.
گذر بر تاریخ آتشکده آذر گشسب
بعد سازه بر لشکرکشی ارتشیان روم شرقی به فرماندهی هراکلیوس، ژنرال رومی به جمهوری اسلامی ایران نقطه نهایی روزگار آتشکده آذرگشسب فرا رسید. همینطور این نبرد سبب ساز به ناکامی، خسروپرویز و مرزوبوم کشورایران شد. آخر و عاقبت خسروپرویز حتی نتوانست از حریق مقدس در آتشکده آذر گشنسب نیز، حراست و تامین نماید. هم زمان آتشکده آیتم تهاجم و چپاول واقع شد و هیچ زمان نتوانست آبادانی، جلال و گسترش پیشین را بازیابد. حقیقت در روزگار آباقاخان دومین ایلخان مغول و جانشین هولاکوخان، آتشکده آیتم بازسازی وسیعی واقع شد. حتی ساختارهای جدیدی هم به آنچه که از ساسانیان باقی مانده بود، اضافه شد. بهطوری که حوزه بیشتر تحت عنوان قصری در فصلتابستان، آیتم استعمال واقع میشد. اما می بایست اعلامکرد بعداز ایلخانان، تخت سلیمان و آتشکده آذرگشسب بهصورتی معدود مداقه تلقی می شد. آخر و عاقبت یک هیئت آلمانی و اهل ایران، مبادرت به یکسری پژوهش ها باستانشناسی در حیطه نمود و به کشفیاتی دست یافت.
البته در افسانهها ماجرا میباشد کیخسرو واپسین تشریفات ترحیم مشهد سلطان زمان پهلوانی شاهنامه و پاد شاه سلسله اساطیری و افسانهای کیانیان است. وی بهوقت مفتوح کردن دژ جادویی و اهریمنی بهمن، در نصفهای از روز با ظلمات هوا مواجه شد. اما این تیرگی و ظلمت شبانه نابهنگام در نیم روز، بر تاثیر طلسم و افسون دیوان پدید آمده بود. ولی ناگهان به امداد اهورا، آتشی مقدس بر یال اسب فرمانروا جلسه. ناگهان از این حریق، عالم از ظلمت رها و توشه دیگر نور و روشنایی رجوع و برگشت. سپس سلطان بعد از مفتوح کردن دژ بهمن، به میمنت و مبارکی این کمک وجود هستینصیب اهورامزدا خدای دین زرتشت، حریق فرود آمده را در آنجا نشاند. همینطور جای موردنظر را، حریق اسب نر یا این که آذرگشنسب اسم بنیان.
ذکر پیشینهای از آتشکده آذر گشسب
محل عبادت مقدس زرتشتیان بهشکل یک آتشکده گران قدر بود که سازه به جستجوهای انجام یافته، در زمان اشکانی سازه شوید. البته خوب میباشد بدانید که آتشکده آذرگشنسب در زمانه ساسانی به هم پا بناهای تاریخی و کهنی نظیر تراس غربی که به تراس خسرو نیز دارای اسم و رسم میباشد، ساخته شد. دراین زمانه سازه بر نوشتههای مورخین، آتشکده آذر گشسب بسیار آیتم دقت و مقدس محسوب می شد. حتی این هنگام آتشکده سازه بر اعتنا بسیار زیاد پادشاهان ساسانی، زمانه نقط ی اوج و تقدس خویش را پشت راز میبنیان. همینطور محل این آتشکده در شهری جایدارد که شاید بتوانید آن را ، به عبارتی محل تولد زرتشت بدانید. از این شهر به «شیز» همینطور « گنزک» به پارسی وسط و نیز در متن ها پهلوی به «گنجک»، خاطر میگردد. اما این زمان آبادانی، صرفا تا سال ۶۲۴ میلادی به درازا پایید.
گذر بر تاریخ آتشکده آذر گشسب
بعد سازه بر لشکرکشی ارتشیان روم شرقی به فرماندهی هراکلیوس، ژنرال رومی به جمهوری اسلامی ایران نقطه نهایی روزگار آتشکده آذرگشسب فرا رسید. همینطور این نبرد سبب ساز به ناکامی، خسروپرویز و مرزوبوم کشورایران شد. آخر و عاقبت خسروپرویز حتی نتوانست از حریق مقدس در آتشکده آذر گشنسب نیز، حراست و تامین نماید. هم زمان آتشکده آیتم تهاجم و چپاول واقع شد و هیچ زمان نتوانست آبادانی، جلال و گسترش پیشین را بازیابد. حقیقت در روزگار آباقاخان دومین ایلخان مغول و جانشین هولاکوخان، آتشکده آیتم بازسازی وسیعی واقع شد. حتی ساختارهای جدیدی هم به آنچه که از ساسانیان باقی مانده بود، اضافه شد. بهطوری که حوزه بیشتر تحت عنوان قصری در فصلتابستان، آیتم استعمال واقع میشد. اما می بایست اعلامکرد بعداز ایلخانان، تخت سلیمان و آتشکده آذرگشسب بهصورتی معدود مداقه تلقی می شد. آخر و عاقبت یک هیئت آلمانی و اهل ایران، مبادرت به یکسری پژوهش ها باستانشناسی در حیطه نمود و به کشفیاتی دست یافت.