البته در صورتی ما در یک کدام از ایوانها تشریفات ترحیم مشهد قرار بگیریم قادر خواهیم بود هم ایوان و هم تصویر تراس را در حوض ببینیم. این تصویر، تصویر مجازی است که ما میبینیم و انتقال تصویر از قوه و مجاز به واقعیت همان تأویل است که برای سهروردی رسوخ به فقیه مثال بود. تصویر معنوی بر هر دریافت تجربی تقدم داراست تشریفات ترحیم مشهد و آیینه دقیقاً همان چیزی که در جهان حقیقی وواقعی جایدارد را به ما علامت میدهد و مارا به سمت آن گاه معنوی تصویر می برد. به گفتهٔ یکی از بزرگان ایرانی دیدن چیزها در «هور قلیا» همان «اقلیم هشتم» یا«مدینهٔ تمثیلی» می باشد و آیینه هست که این شیوه را به ما آرم می دهد. «تمثیلی که مساجد ایرانی از صورت مثالی پرستشگاه آسمانی ارائه میدهند، با تعریضهای ساختاری به رقم ۱۲ که عدد کلیدی ریاضیات عرفانی شیعه اثنی عشری هست، دقت بیشتری پیدا میکند.» احتساب ساختار مسجد و فضای ریاضی آن سبب شده که شاخصهای بسیاری نمادین خواهد شد. برای مثالً کتیبهٔ فرمانروا طهماسب اول که گرداگرد حیاط جنوبی جایدارد، نام ۱۴ معصوم را دربردارد؛ یا سعید قمی با سنجش ۱۲ زاویهٔ مکعب کعبه نام ۱۲ امام را سنجیده و این نکتهٔ پنهانی را دریافتههست. به گفتهٔ هانری کربن اصفهان مقر هور قلیا است و پاد شاه عباس نخستین هنگامی که حکومت را به دست گرفت تصمیم داشت اصفهان را مطابق تصویر شهرهای بهشت و آنچه در قرآن، کتب عارفان و حکما گفته شده تولید کند.
البته در صورتی ما در یک کدام از ایوانها تشریفات ترحیم مشهد قرار بگیریم قادر خواهیم بود هم ایوان و هم تصویر تراس را در حوض ببینیم. این تصویر، تصویر مجازی است که ما میبینیم و انتقال تصویر از قوه و مجاز به واقعیت همان تأویل است که برای سهروردی رسوخ به فقیه مثال بود. تصویر معنوی بر هر دریافت تجربی تقدم داراست تشریفات ترحیم مشهد و آیینه دقیقاً همان چیزی که در جهان حقیقی وواقعی جایدارد را به ما علامت میدهد و مارا به سمت آن گاه معنوی تصویر می برد. به گفتهٔ یکی از بزرگان ایرانی دیدن چیزها در «هور قلیا» همان «اقلیم هشتم» یا«مدینهٔ تمثیلی» می باشد و آیینه هست که این شیوه را به ما آرم می دهد. «تمثیلی که مساجد ایرانی از صورت مثالی پرستشگاه آسمانی ارائه میدهند، با تعریضهای ساختاری به رقم ۱۲ که عدد کلیدی ریاضیات عرفانی شیعه اثنی عشری هست، دقت بیشتری پیدا میکند.» احتساب ساختار مسجد و فضای ریاضی آن سبب شده که شاخصهای بسیاری نمادین خواهد شد. برای مثالً کتیبهٔ فرمانروا طهماسب اول که گرداگرد حیاط جنوبی جایدارد، نام ۱۴ معصوم را دربردارد؛ یا سعید قمی با سنجش ۱۲ زاویهٔ مکعب کعبه نام ۱۲ امام را سنجیده و این نکتهٔ پنهانی را دریافتههست. به گفتهٔ هانری کربن اصفهان مقر هور قلیا است و پاد شاه عباس نخستین هنگامی که حکومت را به دست گرفت تصمیم داشت اصفهان را مطابق تصویر شهرهای بهشت و آنچه در قرآن، کتب عارفان و حکما گفته شده تولید کند.